W co wyposażyć pokoje hotelowe, aby zapewnić gościom wygodny pobyt? Po jakie produkty sięgnąć, aby podkreślić...
Jak zachować się w hotelu? Najważniejsze zasady savoir-vivre – cz.1
Tak jak wszędzie, także w hotelu obowiązują zasady dobrego wychowania. Jednak w tym wypadku istnieje jeszcze szereg dodatkowych zasad, które warto znać. I trzymać się ich, by umieć się zachować we właściwy sposób, być miłym i uprzejmym wobec innych gości i obsługi hotelowej…. oraz by nie popełnić gafy. Podpowiadamy, o jakich zasadach savoir-vivre w hotelu warto pamiętać.
Goście hotelowi czasami nie są pewni, jak zachować się w hotelu, zwłaszcza w tym luksusowym. Co wypada, a czego nie powinno się robić? Jakie są standardy obsługi i pobytu przyjęte w hotelach? To trudne pytanie, szczególnie dla osób, które nie mają w tym doświadczenia. Niekiedy wystarczy zachowywać się po prostu kulturalnie i taktownie, jednak aby czuć się swobodnie, pamiętajmy o kilku zasadach.
1. Cisza nocna i hałasy w publicznych częściach hotelu.
W każdym hotelu lub pensjonacie obowiązuje cisza nocna, zazwyczaj od godziny 22:00. To czas, kiedy należy zachować ciszę nie tylko we wspólnych częściach obiektu, ale także we własnym pokoju. Przez ściany zazwyczaj słychać większość głośnych dźwięków, dlatego unikajmy ich, by pozwolić innym gościom na spokojny wypoczynek. Pamiętajmy, że w razie zakłócania ciszy nocnej, może zostać wezwana obsługa i/lub ochrona.
Pamiętajmy także, że publiczne części hotelu są wspólną przestrzenią, dlatego powinniśmy rozmawiać w nich półgłosem, nie krzyczeć, nie puszczać głośno muzyki i telewizora. Pilnujmy także, by dzieci zachowywały się spokojnie, a pies, jeśli przyjechał razem z nami, nie zakłócał innym pobytu. Zwykle hotele przyjazne rodzinom z dzieci i te przyjmujące zwierzęta mają strefy wydzielone specjalnie dla zabaw z maluchami lub czworonogami, z dala od stref, gdzie mogą przeszkadzać innym odwiedzającym.
Przeczytaj także:
Hotele przyjazne rodzinom z dziećmi >>
Hotele przyjazne zwierzętom >>
2. Kawa, herbata, minibar – za co muszę zapłacić w hotelu?
W wielu obiektach, standardem jest udostępnienie gościom zestawu do przygotowania kawy i herbaty. Czasami pokój wyposażony jest także w ekspres do kawy. W hotelu powyżej 3* powinna być dostępna bezpłatna woda butelkowana – w liczbie odpowiadającej liczbie osób w pokoju. Kawa, herbata i woda zwykle są bezpłatne, jeśli jest inaczej – hotel powinien to wyraźnie zaznaczyć.
Inaczej jest w przypadku minibaru. Tu zwykle wszystkie produkty są dodatkowo płatne. Do rachunku zostanie doliczona opłata za wykorzystane produkty. Pamiętajmy o tym. W hotelach o wyższym standardzie pokoje mogą być wyposażone w elektroniczne minibary, które automatycznie naliczają opłaty po usunięciu przedmiotu z półki.
Raczej nie powinno się wnosić swojego jedzenia i picia do hotelu, jednak zwykle obsługa nie zwraca uwagi gościom. Wiele zależy od standardów przyjętych w obiekcie i dostępności restauracji i baru hotelowego.
3. Co można zabrać z pokoju hotelowego?
Goście lubią wziąć coś na pamiątkę z pokoju hotelowego. Co jednak można zabrać, a co już podpada pod kategorię kradzieży mienia hotelowego? Krążą bowiem historie, w których odwiedzający hotel wynoszą z pokojów lampy, pościel, a nawet obrazy. Tego nie można robić. Z pokoju można zabrać to, co nie będzie nadawało się do użytku przez kolejnych gości, czyli: kosmetyki hotelowe w jednorazowych opakowaniach, w tym także czepek kąpielowy, jednorazowe kapcie czy zestaw do szycia. Dopuszczalne jest także zabranie na pamiątkę gadżetów reklamowych, w tym długopisu, ołówka czy papeterii hotelowej.
Nie wolno zabierać z pokoju: parasola, ręczników, szlafroka, wieszaków, żelazka i innego drobnego wyposażenia czy galanterii hotelowej. Jeśli mimo wszystko bardzo przypadły nam do gustu, warto sprawdzić w kiosku hotelowym, czy są tam dostępne.. Albo skontaktować się z recepcją, która zwykle umożliwia zakup konkretnego wyposażenia.
4. Zachowanie w restauracji podczas wspólnych posiłków.
To także wspólna przestrzeń, gdzie obowiązuje względna cisza. Każdy woli spożywać posiłki w spokoju. Wchodząc do restauracji należy przywitać się z obsługą i obecnymi wewnątrz osobami, podobnie wychodząc należy się pożegnać. Jeśli uczestniczysz we wspólnym śniadaniu, wówczas należy najpierw podejść do osoby z obsługi przy wejściu, podać numer pokoju i poczekać na wskazanie stolika.
Nie należy zsuwać kilku stolików razem, nawet jeśli jesteśmy z wieloma osobami towarzyszącymi. Przy bufecie typu szwedzki stół lepiej nałożyć mało na talerz i podchodzić kilka razy niż nałożyć dużo potraw na raz. Do restauracji nie powinno się wnosić własnego jedzenia, wyjątek stanowią uzasadnione przypadku specjalnej diety. Podobnie nie powinno się z niej nic wynosić ani robić kanapek „na wynos”. Jeśli z jakiegoś powodu osoby nie mogą uczestniczyć we wspólnych posiłkach w restauracji (np. z powodu złego samopoczucia), można poprosić obsługę o przygotowanie zestawu i zaniesienie do pokoju.
5. Palenie papierosów.
W pokojach i w częściach wspólnych hotelu zwykle obowiązuje zakaz palenia. Należy go przestrzegać. To nie tylko ukłon w stronę innych gości. Za palenie w miejscu dla niepalących można dostać mandat. Wiele obiektów ma także zamontowane instalacje przeciwpożarowe, które mogą włączyć się, gdy wyczują dym papierosowy. Hotel zwykle wydziela miejsce do palenia i dokładnie je oznacza. Warto zapytać o nie obsługę.
Leave a comment