Ostatnie posty

Słownik pojęć hotelowych w pigułce

W hotelach obowiązują określone zasady savoir-vivre. Ale aby swobodnie korzystać z ich usług i uniknąć nieporozumień, warto także znać pojęcia, którymi na co dzień operują hotelarze. Ile godzin ma doba hotelowa? Czym się różni usługa Half Board od Full Board? Czy Single Room znaczy to samo co Single use? Oto przydatny słowniczek najważniejszych pojęć hotelowych.

Rodzaje pokojów

 

Single Room – pokój dedykowany do nocowania dla jednej osoby, wyposażony w jedno łóżko. Uwaga! Podobne pojęcie „Single use / Sole use” oznacza pokój dwuosobowy, choć przeznaczony do nocowania dla jednej osoby. Warto znać te pojęcia, ponieważ hotel może proponować inne ceny dla pokojów jednoosobowych, ale inne dla dwuosobowych, choć oba rodzaje przeznaczone są do nocowania jednej osoby.

Double Room – to pokój dwuosobowy wyposażony w jedno łóżko małżeńskie.

Twin Room – pokój przeznaczony dla dwóch osób, z dwoma osobnymi jednoosobowymi łóżkami.

Adjoining Rooms – pokoje połączone wewnętrznymi drzwiami, które umożliwiają stworzenie większej przestrzeni. Świetnie rozwiązanie dla rodziny lub większej grupy. 

Downgrade / Upgrade – obniżenie / podwyższenie standardu pokoju lub usługi.

Sprawdź produkty wyposażenia pokojów hotelowych >>

Zakres usług

 

Room Only (lub „Only Bed”) – wykupując pobyt tego rodzaju, w cenie pobytu mamy zapewnioną wyłącznie usługę noclegową, bez posiłków lub jakichkolwiek innych usług. Pojęcie tożsame z „EP / European Plan”.

B&B (Bed & Breakfast, BB) – to rodzaj obiektu lub usługi hotelowej, w której gościom oferuje się nocleg ze śniadaniem. Podstawowa opłata za pobyt nie obejmuje żadnych dodatkowych usług. 

Half Board (HB) – idzie o krok dalej od BB; w opłatę za pobyt wliczona jest usługa noclegowa i dwa posiłki, czyli śniadanie i obiadokolacja. Najczęściej wydawane w określonych godzinach, do których należy się dostosować. 

Full Board (FB) – taki rodzaj pobytu oznacza, że goście hotelowi, oprócz noclegu, zapewnione mają pełne wyżywienie w postaci: śniadania, obiadu i kolacji. Termin tożsamy z „AP / American Plan”. Uwaga! Pojęcie Full Board nie jest z usługą „all inclusive”. 

All Inclusive (lub „All in”) – pojęcie to oznacza, że w cenie pobytu wliczone jest nie tylko wyżywienie, ale także bezpłatny dostęp do wszystkich usług świadczonych w hotelu, np.: basen, siłownia, sauny, strefa spa itp. W praktyce warto jednak zapytać które usługi i w jakim zakresie wchodzą w pakiet „All inclusive”.

UAL (od „Ultra All Inclusive”) – pojęcie stosowane w hotelach z najwyższej półki. Oznacza jednorazową płatność za pobyt, w ramach której goście mają dostęp do wszystkich usług oferowanych w obiekcie, także tych premium.

Meldunek, długość pobytu

Doba hotelowa – najczęściej jej długość jest regulowana godzinami zameldowania się i wymeldowania. Wbrew pozorom nie trwa 24 godzin. To czas, w którym poza usługą noclegową goście mogą korzystać z pokoju. 

Day Rate – opłata za korzystanie pokoju w ciągu dnia. Ta usługa daje możliwość skorzystania z pokoju hotelowego dla odpoczynku i odświeżenia się gościom, zwykle w określonych godzinach.

Check-in – zameldowanie się w hotelu. Każdy hotel ma określone godziny, do których goście powinni zameldować się lub opuścić hotel. Te granice czasowe pozwalają określić doby hotelowe.

Check-out – wymeldowanie się z hotelu. 

Co to jest opłata klimatyczna i za co się ją płaci?

Opłata uzdrowiskowa lub miejscowa, zwana potocznie opłatą klimatyczną, a nieco humorystycznie „opłatą za oddychanie”, to podatek, który turyści muszą zapłacić za pobyt dłuższy niż jedna doba w niektórych miejscach turystycznych. 

Gdzie płaci się opłatę klimatyczną? Według ustawy opłata pobytowa jest naliczana w miejscach turystycznych o szczególnych walorach klimatycznych, uzdrowiskowych i krajobrazowych. Miejscowość, która chce pobierać opłatę klimatyczną, powinna spełniać szereg warunków określonych ustawą. Opłata zwykle nie przekracza poziomu kilku zł za dobę i w zamyśle miała być rekompensatą dla mieszkańców miejscowości za brak dużych ośrodków przemysłowych, które mogłyby wpłynąć na walory turystyczne regionu, ale też dałyby zatrudnienie dla mieszkańców.

Posiłki hotelowe

AB (American Breakfast) – określa śniadanie w stylu amerykańskim, obejmujące: herbatę lub kawę, tosty, jajka, sery, sok.

CB (Continental Breakfast) – określa śniadanie kontynentalne, obejmujące: kawę lub herbatę, pieczywo z masłem, marmoladą, dżemem lub miodem

Śniadanie angielskie (English Breakfast) – w ramach tego rodzaju posiłku możemy spodziewać się: płatków zbożowych, wędlin, jajek, ryb, grzanek, masła, dżemu, soków, kawy i/lub herbaty

Brunch – posiłek wydawany między śniadaniem a obiadem

Szwedzki stół – posiłek wydawany w formie bufetu, z potrawami na ciepło i na zimno, najczęściej do samoobsługi

Usługi 

Room service – usługa, dzięki której goście hotelowi mogą zamówić napoje i posiłki do pokoju. 

Shuttle (airport shuttle, bus shuttle) – określenie na usługę transportową świadczoną przez hotel.

Sighseeing – możliwość korzystania ze zwiedzania i wycieczek objazdowych po okolicy. Najczęściej usługa proponowana jest przez hotel lub współpracujące z nim biuro podróży.

Przeczytaj też:

Jak zachować się w hotelu. Najważniejsze zasady savoir-vivre >>

Posty :: Promocja hotelu

Leave a comment