Ostatnie posty

Wino, dobre jedzenie a może zwiedzanie? Turystyka tematyczna - jak ją wykorzystać?


Powodów do podróżowania jest wiele. Jeśli szukają ciszy i spokoju na brzegiem jeziora, inni wolą zwiedzać tętniące życiem metropolie, gdzie koniecznie musi się dużo dziać. Coraz większą popularnością cieszy się też turystyka tematyczna. Podróżowanie śladem wina, dobrego jedzenia czy ciekawych zabytków ma coraz więcej zwolenników. Jak wykorzystać potencjał turystyki tematycznej? Podpowiadamy.

Jakie są najpopularniejsze rodzaje turystyki tematycznej?

  • Enoturystyka – to inaczej turystyka winiarska, której celem jest zwiedzania i poznanie miejsc i zwyczajów związanych z wytwarzaniem winna, obejmuje także degustacje i biesiadowanie. Popularna w krajach Europy Zachodniej, w Polsce dopiero rozwija się.

  • Turystyka kulinarna – czyli podróżowanie szlakiem dobrego jedzenia. To łakomy kąsek szczególnie dla osób, które uwielbiają poznawać lokalne potrawy, charakterystyczne dla danego regionu. Świetny sposób na poznanie zwyczajów i tradycji danego regionu. 

  • Turystyka kulturowa – gdy celem podróżowania jest zwiedzanie miejsc ważnych kulturowo, istotnych pod kątem historycznym i społecznym. Turystyką kulturową będzie zarówno wycieczka szlakiem zamków na Śląsku, jak i wizyta w Wiedniu by wysłuchać Symfoników Wiedeńskich podczas noworocznego koncertu. Daj ogromne pole do współpracy w zakresie usług hotelarskich.

  • Turystyka medyczna – w Polsce prywatne usługi medyczne są na wysokim poziomie, a w porównaniu do cen z Europą Zachodnia, nie można się dziwić, jak popularny to kierunek wyjazdów. Dysponując obiektem w pobliżu placówki medycznej, która oferuje tego rodzaju usługi, warto wejść z nią w kooperację.

Jak wykorzystać turystykę tematyczną?

Dysponując obiektem w pobliżu miejsca atrakcyjnego dla podróżnych, warto nawiązaniem z nim współpracę. Oferowanie podróżnym pełnej oferty pobytowej, dzięki której nie musi zajmować się szukaniem noclegu na czas zwiedzania winnicy, to dla nich duża wartość dodana. Jak to zorganizować?

  • Nawiązać współpracę miejscem docelowym (winnicą, placówką medyczną) – zwrócić się bezpośrednio do osób zarządzających. Zaoferować możliwość noclegu dla ich gości, poprosić o polecanie noclegu, jeśli podróżni będą go szukać. Zostawić ofertę w widocznym miejscu, powiesić plakat.

  • Nawiązać współpracę z agencją lub biurem turystycznym – warto poznać ofertę wycieczek organizowaną w konkretnym regionie. Organizator może nie być lokalny, dlatego trzeba dowiedzieć się, kto dokładnie się tym zajmuje. Warto zaoferować usługi komplementarne, także w zakresie koordynacji na miejscu.

  • Zorganizować imprezy tematyczne – jeśli w regionie dzieje się coś ciekawego, warto samemu zająć się organizacją imprezy tematycznej. I tu poprosić o pomoc lokalne organizacje turystyczne i portale promujące region. Dobrym pomysłem jest także porozumienie się z większymi organizacjami, które zajmują się informacją i popularyzacją konkretnego rodzaju tematyki (np. polskiego doradzającego się winiarstwa czy promocja zabytków Śląska). Jeśli w regionie dzieje się coś ciekawego, a nikt nie zagospodarował jeszcze tej niszy, warto być pierwszym, by przyciągnąć nowych gości.

Enoturystyka – dobry pretekst do wyjazdu

Dla wszystkich sympatyków dobrego wina pojawia się coraz szersza oferta wyjazdów enoturystycznych. To znany od wielu lat w Europie Zachodniej sposób podróżowania, mający na celu odwiedzenie miejsc, gdzie można poznać proces wytwarzania wina, tradycje i obrzędy z tym związane. I co najważniejsze – zakosztować wybornych trunków. 

Enoturystyka jest popularna szczególnie od wiosny do jesieni. Przez miesiące letnie można zwiedzać winnice i zakosztować lokalnych win. Winobranie i wszystkie etapy z nim powiązane stają się coraz większą atrakcją, także dla turystów. W regionach znanych z tradycji winiarskich na wiosnę zwykle odbywa się święto wina z zeszłorocznych zbiorów. Zaś na jesieni warto odwiedzić imprezy związane ze świętem młodego wina. Święto wina to zwykle duży festyn, podczas której lokalne winiarnie prezentują swoje najlepsze trunki, wszystko w atmosferze dobrej zabawy, wybornego jedzenia i muzyki. 

Sezon dla gości podążających śladami dobrego wina jest od wiosny do jesieni, a w niektórych regionach przez cały rok. Te winiarnie, które oferują degustacje wina także w zimie, często same dysponują miejscami noclegowymi dla gości lub szukają w pobliżu hoteli lub pensjonatów, z którymi mogłyby wejść we współpracę. Goście dostają gotową, połączoną ofertę obejmującą degustację wina, zwiedzanie winiarni, imprezy około winiarskie, noclegu, a czasami także transportu. 

Coraz popularniejsze stają się także wycieczki enoturystyczne, także w naszym kraju. Polskie tradycje winiarskie od niedawna przeżywają odrodzenie, czego świetnym przykładem jest Małopolski Szlak Winny. Widać to także w liczbie gości podróżujących szlakami winnymi. Ten nowy trend w turystyce warto wykorzystać, szczególnie jeśli dysponujemy ciekawym noclegiem w pobliżu winnych lub enoturystycznych szlaków. Warto spróbować wejść w porozumienie z lokalną winnicą lub agencją turystyczną, która organizuje wycieczki po lokalnych atrakcjach związanych z turystyką winniarską.

Turystyka tematyczna staje się coraz popularniejsza. Podróżni jeżdżą nie tylko by odpocząć, ale też aby zakosztować czegoś nowego. Rozwijają swoje zainteresowania, jednocześnie dobrze się bawiąc. Warto to wykorzystać, by pozyskać nowych klientów.

Posty :: Promocja hotelu

Leave a comment