Ostatnie posty

Jak pozyskać nowych klientów dla hotelu?

Segmentacja klientów i dedykowane oferty

Oferta kierowana do wszystkich, to tak naprawdę oferta kierowana do nikogo konkretnego. Zastanówmy się na początek, jakiego rodzaju klientów chcemy przyjmować w swoim obiekcie. Czy hotel lepiej odpowiada potrzebom klienta indywidualnego, który przyjechał wypocząć na wakacje, czy do grup biznesowych, czy jest w stanie obsłużyć konferencje i eventy, czy grupy zorganizowane. W zależności od specyfiki obiektu, jego lokalizacji, zaplecza, obsługi i proponowanych usług inna będzie jego grupa docelowa. 

Pamiętajmy jednak, że zwykle hotel jest w stanie przyjąć kilka „typów” klientów. Podstawą jest jednak skierowanie do każdego z „rodzajów” klientów odpowiedniej oferty odpowiadającej jego potrzebom i celującej w konkretny budżet. Inny będzie cel i wymagania małych grup lub pojedynczych klientów biznesowych (wygodny pokój, efektywny wypoczynek nocny, relaks, miejsce do pracy, darmowe wi-fi, możliwość wynajęcia małej salki konferencyjnej), a inny dużej grupy szkoleniowej (dostęp do dobrze wyposażonych sal konferencyjnych, mediów, obsługa cateringowa, zakwaterowanie i obsługa dużej grupy). Dlatego pierwsze, co należy zrobić, to wydzielić segmenty klientów, których obiekt jest w stanie przyjąć, rozpoznać ich konkretne potrzeby i możliwości finansowe, oraz finalnie – przygotować dedykowane oferty najlepiej trafiające w wymagania każdej z grup. Potem warto się zastanowić, jakimi kanałami dotrzeć do każdego z segmentu grupy docelowej i jakie działania zaplanować dla pozyskania nowych klientów.

Jak przyciągnąć klienta indywidualnego?

Szczególnie w przypadku hoteli pobytowych, podstawą pozyskania nowych klientów są rekomendacje. I mowa tu zarówno o tzw. marketingu szeptanym, czyli polecaniu obiektu przez znajomych, i o opiniach użytkowników portali internetowych. 

Szukając hotelu na wakacyjny wyjazd lub kilkudniowy wypad weekendowy, w pierwszej kolejności pytamy bliskich i znajomych. Bo to właśnie ustna opinia zaufanych osób jest najlepszą rekomendacją usług hotelowych. W przypadku zadowolonego z pobytu klienta istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie tylko sam wróci do konkretnego obiektu przy następnym wyjeździe, jak i chętnie zarekomenduje hotel bliskim i znajomym. W ten sposób dobrze obsłużony klient to podwójny zysk – teraz i w przyszłości.

Przeczytaj też: Jak zachęcić gości do kolejnej wizyty w hotelu?>> 

Wybierając obiekt, klienci często szukają informacji i sprawdzają opinie w Internecie. I tu dobrze sprawdzają się krajowe i międzynarodowe portale rezerwacyjne. Bo z jednej strony do miejsce, gdzie hotel przedstawia swoją ofertę, a klienci niejako sami wybierają najlepiej odpowiadający im wariant pobytowy, bez angażowania obiektu. A z drugiej – to zaufane agregaty opinii na temat hotelu, z dokładnym opisem wszystkich jego mocnych i słabym stron. To bogate źródło wiedzy nie tylko dla Internautów poszukujących obiektu noclegowego, ale także dla osób zarządzających hotelem - dających wiedzę, z czego goście są niezadowoleni, co należy poprawić i w którym kierunku powinny iść zmiany.

Przeczytaj też: Jak podnieść standard hotelu i przyciągnąć nowych gości?>> 

Kolejnym sposobem na pozyskanie klienta są aktywne działania w zakresie promocji w Internecie. Mają one za zadanie pozyskanie osób, które dopiero są na etapie poszukiwania noclegu w konkretnym regionie, które nie dokonały jeszcze wyboru co do obiektu. I tu warto zastanowić się nad kilkoma opcjami reklamy w Internecie: płatna reklama w wyszukiwarce Google, dodanie wpisu na portalach agregujących oferty noclegowe z konkretnego regionu, reklama w serwisach promujących region, działania remarketingowe czy poprzez dodanie wpisów gościnnych lub reklamy graficznej na portalach lub blogach tematycznych. Możliwości jest sporo, warto się jedynie zastanowić, jaki budżet możemy przeznaczyć na te działania oraz jak najlepiej dotrzeć do naszej grupy docelowej. Coraz mniej popularne, ale wciąż skuteczne w niektórych segmentach rynku, są działania w mediach (TV, radio) czy w prasie.

Jak pozyskać klienta biznesowego dla hotelu?

W tym segmencie liczą się nie tylko rekomendacje, ale także dobra relacja z potencjalnym klientem oraz cena. Firmy, które poszukują obiektów na wyjazdy służbowe, konferencje, eventy, szkolenia potrzebują indywidualnego podejścia oraz szerokich możliwości w zakresie usług hotelu. Klienci biznesowi często stawiają na obiekty, które są w stanie kompleksowo obsłużyć event, dopasowując się jednocześnie do konkretnych wymagań klienta. W tym segmencie warto przede wszystkim postawić na bezpośrednie działania marketingu i działu handlowego w hotelu. Zbudowanie relacji i stworzenie dedykowanej oferty to już połowa sukcesu w pozyskaniu klienta biznesowego. 

fot. Vikram Yadav, flickr.com, creative commons licence

Posty :: Promocja hotelu

Leave a comment