W co wyposażyć pokoje hotelowe, aby zapewnić gościom wygodny pobyt? Po jakie produkty sięgnąć, aby podkreślić...
Czystość: absolutna podstawa w każdym hotelu
To, że o czystość i higienę na terenie hotelu należy zadbać, jest rzeczą dość oczywistą. Mimo to, nadal zdarza się, że menager nie przeznacza odpowiednich zasobów (ludzkich i „sprzętowych”), a inspektor hotelowy przymyka oko np. na zacieki w misce WC czy nieuprzątnięte kurze w hotelowym pokoju, który długo pozostawał nieużywany. Za takie błędy się płaci, i to słono. Sprawdź więc, w jaki sposób ich uniknąć.
Właściwy system utrzymania czystości
Właściwy, czyli jaki? Taki, który został oparty o precyzyjnie określone zasady. Gdy takie reguły funkcjonują, ryzyko, że pojawią się niedociągnięcia jest o wiele mniejsze. Jak więc ustalić najważniejsze zasady?
Zacznij od precyzyjnego oszacowania, ilu pracowników jest potrzebnych, by teren hotelu lśnił czystością przez 24 godziny na dobę. Weź pod uwagę:
• obowiązek sprzątania pokoi – szacunkowo można powiedzieć, że dobra pokojowa podczas jednej, 8-godzinnej zmiany jest w stanie posprzątać ok. 10 „wyjazdów” – tzn. wykonać generalne sprzątanie wraz ze zmianą pościeli po tym, jak gość się wymelduje. Weź pod uwagę, że „wyjazdy” powinny zostać uprzątnięte najpóźniej na 15-30 minut przed rozpoczęciem kolejnej doby hotelowej. Goście oczekujący w hotelowym lobby na zakwaterowanie mogą się niecierpliwić.
• sprzątanie korytarzy oraz recepcji – korytarzom wystarczy doraźne sprzątanie przeprowadzone raz na kilka dni/ raz dziennie (w zależności od pory roku), zaś recepcji – umycie podłogi przynajmniej dwa razy na dobę,
• sprzątanie ogólnodostępnych toalet – pracownik powinien je posprzątać mniej więcej raz na godzinę / kilka godzin, a o częstotliwości powinien informować umieszczony w widocznym miejscu grafik,
• sprzątanie strefy gastronomicznej – o bieżącą czystość dbają kelnerzy, ekipa sprzątająca pojawia się zaś już po zakończonej przez lokal obsługi klientów,
• sprzątanie terenu hotelu – np. trawnika, chodnika prowadzącego do hotelu czy też parkingu; zalegające tam śmieci również mogą negatywnie wpłynąć na wizerunek.
Reasumując: na zmianie, w zależności od hotelu, powinna się pojawić co najmniej jedna pokojowa na piętro, a także osoba pełniąca dyżur, która np. zareaguje na dodatkowe potrzeby gości, a jednocześnie zajmie się recepcją, korytarzami oraz innymi obszarami ogólnodostępnymi. To absolutne minimum. Jeśli jednak pracy jest więcej – nie oszczędzaj i zatrudnij dodatkowy personel. Ta inwestycja szybko się zwróci.
A gdy już wiesz, ilu pracowników Ci potrzeba, przygotuj zasady pracy:
• wytycz standardy – wskazując, jak wygląda pokój po sprzątaniu: co musi się w nim znaleźć (np. nowa porcja hotelowych kosmetyków), w jaki sposób mają zostać pościelone łóżka i co jest niedopuszczalne (np. nieumycie wanny czy toalety, pozostawienie kurzu na półkach, niewyrzucenie śmieci itd.),
• zapewnij odpowiednią kontrolę – zarówno czasu wykonywania prac sprzątających, jak i ich jakości,
• przeprowadź szkolenia dla pracowników – tak, by nie mieli wątpliwości, czego oczekujesz.
Pokaż gościom swoje standardy czystości
Kiedy z czystością jest coś nie tak, goście reagują dość szybko. Najczęściej nie wprost, np. poprzez złożenie reklamacji czy prośbę o sprzątanie, a pisząc negatywną recenzję. Gdy jednak higiena jest na wysokim poziomie, zazwyczaj… nie zwraca na siebie uwagi. Jeżeli chcesz to zmienić i pokazać gościom na każdym kroku, jak się o nią troszczysz – pokaż to. Pomocna może się okazać np. specjalna opaska WC.
Czym jest? To swego rodzaju plomba na muszę WC, którą personel sprzątający nakleja na deskę sedesową po zakończeniu sprzątania i dezynfekcji. Taka opaska WC – tu dostępna w nieco bardziej eleganckiej wersji to jasny komunikat dla gościa. Mówi o tym, że toaleta została dokładnie oczyszczona, poddana dezynfekcji, a po umyciu nikt z niej nie korzystał. Dlaczego to tak ważne? To proste: muszla sedesowa jest jednym z najbardziej „intymnych” miejsc. O jego czystość dbamy z dużą starannością także w domu. Zaś świadomość, że ktoś przed nami siedział na muszli może wywoływać poważny dyskomfort. Plomba ma więc działanie głównie psychologiczne. Ale o to przecież chodzi – gość musi się poczuć w pokoju wygodnie i jak u siebie. Świadomość, że całe WC zostało rzetelnie zdezynfekowane, połączona z doskonałym wysprzątaniem całego pokoju i łazienki od A do Z upewnia go w przekonaniu, że obsługa dołożyła wszelkich starań, żeby było czysto i bezpiecznie.
Zakup takich plomb na WC to relatywnie niewielki wydatek, który może jednak stanowczo poprawić wizerunek Twojego obiektu i przełożyć się na większe zaufanie gości. Warto więc w nie zainwestować i mieć czystość hotelu nieustannie na oku.
Leave a comment