Ostatnie posty

Jak promować hotel w Internecie? – cz. 2: portale ofertowe i reklama w wyszukiwarce

Jeszcze kilkanaście lat temu informacje o hotelu klienci czerpali z prasy, radia, lokalnych ogłoszeń, poleceń znajomych albo po prostu przyjeżdżali i na miejscu szukali noclegu. Od tego czasu wiele się zmieniło. Obecnie podstawą promocji obiektu jest skuteczne dotarcie z jego ofertą do Internautów i jego szeroka promocja w kanale on-line. Zmieniły się też oczekiwania gości hotelowych – nie chcą przyjeżdżać „w ciemno” - przed przyjazdem chcą zdobyć szeroką wiedzę o hotelu lub pensjonacie, sprawdzić dokładną lokalizację, przejrzeć galerię zdjęć i zapoznać się szczegółowo z ofertą.

Własna strona www to podstawa

Podstawową kwestią obecności w sieci jest własna strona internetowa. Nie musi być rozbudowana, ważne, aby była estetyczna, czytelna i przejrzysta. I co najważniejsze – posiadała wszystkie niezbędne informacje, których może szukać potencjalny klient. Im lepiej przedstawimy swój obiekt, tym więcej dowie się o nim klient. Szczegółowe informacje nie tylko zachęcają gości do przyjazdu, ale spełniają jeszcze jedną ważną funkcję – pozwalają im na dokładne zapoznanie się z ofertą, rozważenie wszystkich „za” i „przeciw” i podjęcie przemyślanej decyzji o wyborze hotelu lub pensjonatu. Dodatkowo warto, aby na stronie w widocznym miejscu umieścić dane kontaktowe, szczegółowo opisać sposoby dotarcia oraz dodać współrzędne GPS (dla gości korzystających z nawigacji).

Co więcej – dzięki własnej stronie www, obiekt będzie widoczny w wyszukiwarkach internetowych, a więc łatwiej go będzie znaleźć. A to wymiernie przekłada się na liczbę rezerwacji. Obecne standardy wyszukiwarek wymagają, aby strona internetowa była przystosowana do przeglądania na urządzeniach mobilnych, zbudowana w technologii RWD (ang. Responsive Web Design). O krok dalej idą aplikacje na stronach, które pozwalają na rezerwację pobytu on-line. Chociaż to nieco bardziej skomplikowany mechanizm, to warto w niego zainwestować prowadząc większy obiekt. Goście sami wybierają dogodny im termin, bez angażowania pracowników recepcji.

Polecamy: Jak promować hotel w Internecie? - cz. 1: strona internetowa >>

Pokaż się tam, gdzie konkurencja

Istnieje szereg portali prezentacyjnych gromadzących oferty obiektów noclegowych z konkretnego regionu (np. serwisy regionalne) lub z całej polski. Podstawowe dane kontaktowe, krótki opis i kilka zdjęć hotelu lub pensjonatu można tam zamieścić bezpłatnie, za jednorazową opłatą lub w cenie stosunkowo niedużego rocznego abonamentu. Warto tam „pokazać się” – to miejsce, w którym Internauta – potencjalny klient – przegląda oferty całej bazy noclegowej w konkretnym regionie.

O krok dalej idą portale rezerwacyjne (np. nocowanie.pl, meteor-turystyka.pl lub e-holiday.pl), które nie tylko zbierają informacje o dostępnych ofertach noclegowych, ale umożliwiają rezerwację on-line, korzystanie z promocyjnych pakietów pobytowych, porównanie ofert itd. To wygodne narzędzie, bo pozwala nie tylko na dokładne zapoznanie się z ofertami hoteli, pensjonatów lub kwater, na wybór obiektu najlepiej pasującego do potrzeb klientów, ale także na samodzielną rezerwację w określonym terminie, z opcją wykupu dodatkowych usług. Nie dość, że takie rozwiązanie eliminuje potrzebę kontaktu z recepcją, to pozwala na przemyślany wybór w dogodnym dla Internaucie czasie, bez pośpiechu, po szczegółowej analizie dostępnych ofert.

wyniki wyszukiwania w portalu www.nocowanie.pl

 

Wyszukiwanie organiczne i płatna reklama w Google

Jak już wspomnieliśmy, kluczem do sukcesu jest wysoka pozycja strony www obiektu w wynikach wyszukiwania. A można je osiągnąć na dwa sposoby – bezpłatnie lub płacąc wyszukiwarce (Google) za reklamę naszej witryny. 

Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Pozycjonowanie bezpłatne opiera się na umiejętnym zbudowaniu strony www oraz wypełnieniu jej wartościową, unikalną treścią przygotowaną zgodnie z zasadami seo (czyli przyjazną dla wyszukiwarek). Dzięki temu witryna w naturalny sposób znajdzie się na wysokich pozycjach wyszukiwania tzw. organicznego. Warto pozyskiwać także linki do naszej strony z innych serwisów oraz na bieżąco dodawać aktualne informacje. To pracochłonne rozwiązanie, ale dające trwałe efekty, które zaprocentują także w przyszłości. Pozycjonowanie witryny można także powierzyć firmom specjalizującym się w tym zakresie, warto jednak przyjrzeć się dokładnie zasadom współpracy.

Wyszukiwarka Google oferuje także możliwość płatnej reklamy strony www w wynikach wyszukiwania, czyli usługę Adwords. To popularne narzędzie, łatwe w obsłudze, pozwalające na w zasadzie natychmiastowe ściągnięcie użytkowników na stronę. Po rejestracji, konfiguracji kampanii i zdefiniowaniu reklam można promować swój obiekt na pierwszych stronach wyników wyszukiwania. Rozwiązanie to jednak ma dwie podstawowe wady. Po pierwsze – jest płatne – za każde kliknięcie użytkownika w reklamę system pobiera opłatę z naszego konta, a po drugie – wyłączenie reklam skutkuje natychmiastowym odcięciem wizyt użytkowników na stronie.


Do decyzji osób zarządzających placówką należy wybór, czy lepiej zainwestować w powolne, ale trwałe efekty budowania wysokiej pozycji w wynikach organicznych. Czy przeznaczyć comiesięczny budżet na płatną reklamę Adwords, dającą co prawda wymierne korzyści w postaci wizyt Internautów, jednak nie mającą – w dłuższej perspektywie – żadnego wpływu na organiczną pozycję strony w wyszukiwarce.

fot. Official GDC, flickr.com, creative commons licence

Posty :: Promocja hotelu

Leave a comment