Ostatnie posty

Organizacja pracy personelu sprzątającego – jak wygląda, jak usprawnić?

Jak wygląda dział housekeepingu? Jak zorganizować pracę pokojowych? Kto i w jaki sposób powinien nadzorować ich pracę? Ile pokoi powinno przypadać na jedną pokojową? Jak skutecznie posprzątać pokój hotelowy i ile czasu to powinno zajmować? Jak usprawnić pracę personelu sprzątającego? Podpowiadamy.

Jak zorganizować pracę personelu sprzątającego?

Podstawą działania całego systemu są osoby sprzątające – pokojowe. Często pojawia się pytanie, ilu pracowników i w jakim zakresie godzinowym powinno się zatrudniać. Wiele zależy od wielkości obiektu i jego obłożenia. Przy założeniu, że na jedną pokojową przypada około 15 pokoi, to przy obiekcie z 50 pokojami potrzebne są przynajmniej 3 osoby sprzątające na zmianie. Do tego dochodzą jeszcze tzw. dyżurne pokojowe, które są dostępne wieczorami i w nocy. Podstawowy skład pokojowych warto mieć na stałe, można posiłkować się outsourcingiem personelu w godzinach szczytu oraz w okresach większego obłożenia. 

W większych obiektach pracą pokojowych kierują kierownicy pięter. W takim układzie mówimy już o dziale housekeepingu. W większych obiektach zespół pokojowych może liczyć nawet 10 lub więcej osób, musi być osoba zarządzająca tym zespołem oraz sprawnie nim kierująca. Przy zespole składającym się z 4-5 osób w strukturze powinien pojawić się już tzw. housekeeping manager, czyli kierownik służby pięter, a w większych obiektach – inspektor pięter. Aby zapewnić sprawną koordynację pracy personelu sprzątającego, warto powołać supervisora, który z jednej strony będzie nadzorował pracę pokojowych, a z drugiej będzie w stałym kontakcie z recepcją i na bieżąco będzie zarządzał podziałem prac. Rolę tę może pełnić kierownik lub inspektor pięter.

Uzupełnieniem działu housekeepingu są pracownicy techniczni (naprawa usterek), dział czystości (obsługa pralni) i housmen (pracownicy pomagający pokojowym w najcięższych pracach, obsługuje maszyny).

Ile pokoi powinna posprzątać pokojowa?

Na to pytanie nie ma odpowiedzi. Nie ma także żadnych obowiązujących norm czy przepisów prawnych, które regulowałyby tę kwestię. Zresztą trudno byłoby taką normę ustalić, ponieważ ich liczba codziennie zmienia się. To, ile pokoi będzie miała do posprzątania pokojowa konkretnego dnia, zależy w dużej mierze od typu i wielkości pokoju czy rodzaju usługi (sprzątanie „na czysto” czy sprzątanie „pobytowe”). Patrząc jednak na systemy sprzątania w hotelach, można określić pewną średnią pokoi i obowiązków przypadających do posprzątania na jedną pokojową. Średnio na zmianę jedna osoba ma przydzielone do posprzątania od 12 do 18 pokojów, w zależności od ich wielkości i statusu.

Ile zajmuje sprzątanie pokoju hotelowego?

W zależności od statusu, różny będzie czas potrzebny na sprzątanie pokoju hotelowego. Gruntowne sprzątanie pokoju po wyjeździe gości, czyli tzw. „na czysto” i przygotowanie go do pobytu kolejnych klientów zajmuje zwykle ok. 25 - 35 minut. Drugim rodzajem usługi jest sprzątanie „pobytowe” (określane także jako „przy gościu”), czyli bieżące porządkowanie pokoju podczas pobytu gości. Ze względu na swój charakter zajmuje ono mniej czasu, zwykle około 15 – 20 minut. Czasami pojawia się też potrzeba posprzątania pokoju po naprawie usterek. A do obowiązków pokojowej należy także dbałość o przestrzenie wspólne: odkurzanie korytarza, mycie okien itd.

Jak usprawnić sprzątanie w hotelu?

Sprawnie działający hotel jest jak dobrze naoliwiona maszyna. Im sprawniej pracuje każdy z elementów, tym lepiej wpływa to na funkcjonowanie całości. Aby usprawnić pracę personelu sprzątającego, warto przede wszystkim zadbać o dobrą komunikację z recepcją. Powinni się tym zająć kierownik lub inspektor pięter, który sprawnie porozumiewa się z recepcją i ma wiedzę na temat statusów pokoi i zapotrzebowania na usługi sprzątania w danej chwili. 

Drugą ważną kwestią jest dobre przeszkolenie personelu sprzątającego oraz opracowanie procedur sprzątania. Przygotowanie prostych wytycznych lub check-list nie tylko usprawni, ale także ułatwi pracę pokojowych. 

Dowiedz się więcej: Etapy sprzątania pokoju hotelowego >>

Trzeci czynnik, mający wpływ na wydajność sprzątania, jest wybór odpowiednich środków czystości dla hotelu. Przede wszystkim warto sięgać po profesjonalne środki do czyszczenia dla obiektów hotelowych, które nie tylko są bardziej wydajne, ale i mają wyższą skuteczność. Preparaty z linii profesjonalnych produktów mają inny skład niż „zwykłe” środki czystości, przez co są bardziej wydajne. Ich wyższa skuteczność przekłada się na realne oszczędności – wystarczy mniejsza ilość preparatu do usunięcia konkretnego rodzaju zabrudzenia. Środki chemii profesjonalnej to także wyspecjalizowane preparaty do różnego rodzaju powierzchni (np. meble, drewno, szkło, skóra, laminaty), które nie tylko skutecznie czyszczą, ale także je pielęgnują.

Dowiedz się więcej: 5 zasad, jak dobrze wybrać chemię gospodarczą dla hotelu >>

Leave a comment