Pralnia w hotelu: jak ją zorganizować?

Nie ma nic przyjemniejszego niż świeża, pachnąca pościel na hotelowym łóżku. Dziś to oczywiście standard w każdym obiekcie hotelowym, bez względu na ilość posiadanych gwiazdek. Ale już sam proces prania bielizny pościelowej i innych hotelowych tekstyliów można zorganizować zarówno samodzielnie, jak i korzystając z zewnętrznych usług pralni. Które rozwiązanie jest lepsze?

Pralnia w hotelu: jak ją zorganizować?
Oczywiście na pytanie o to, czy organizacja pralni w hotelu jest najbardziej optymalnym rozwiązaniem jednej odpowiedzi podać nie można. Wszystko zależy bowiem od specyfiki konkretnego obiektu. Można jednak proces prania zaplanować i zorganizować tak, by zachowując rozsądne koszty zapewnić gościom hotelu najwyższą jakość obsługi i pozytywne doświadczenia. Na co zatem zwrócić uwagę, organizując pralnię? W jaki sposób dobrać sprzęt oraz środki czystości? I jak można wykorzystać hotelową pralnię – wykraczając poza standardowe usługi? Oto kilka najważniejszych informacji.



W hotelu pierze się inaczej niż w domu



Stwierdzenie o tym, że hotelowe pranie jest czymś zupełnie innym niż to domowe jest „oczywistą oczywistością”. Mimo wszystko jednak, niewielu z nas zastanawia się nad tym, jak wielka przepaść dzieli te dwa zadania. W domu pierzemy co najwyżej kilka razy w tygodniu, jednorazowo „przetwarzając” kilka – kilkanaście kilogramów tekstyliów. A w hotelu? Szacuje się, że 100- pokojowy hotel może wygenerować nawet 700 kg prania dziennie. Co to oznacza? Zupełnie inną formę organizacji procesu prania – na skalę przemysłową.
Koszty korzystania z zewnętrznej pralni w przypadku dużego, średniego, a czasem nawet małego hotelu przewyższają zyski. Zewnętrzny usługodawca to, co prawda, oszczędność czasu, ale czy pieniędzy? Niekoniecznie.



Własna pralnia to dłuższe życie pościeli



Pościel hotelowa i inne tekstylia są kupowane z myślą o długotrwałym użytkowaniu. Żeby tak było, spełnione muszą być dwa warunki. Po pierwsze, ich jakość musi być dobra – to nie ulega najmniejszej wątpliwości. Po drugie jednak, potrzebna jest właściwa pielęgnacja. Pralnie zewnętrzne zaś to dość spore zagrożenie. Dlaczego? Choćby dlatego, że tam proces prania jest jeszcze bardziej przemysłowy, niż w pralniach hotelowych. Zdarzyć się może, że przesłana tam pościel i galanteria trafi do jednego bębna z silniej zabrudzonymi tekstyliami, a więc takimi, które wymagają silniejszych detergentów i wyższej temperatury. Efekt? Pościel stanie się bardziej podatna na rozdarcie i szybciej straci akceptowalną jakość. W konsekwencji konieczny będzie zakup nowej.



Warto też pamiętać, że pralnia zewnętrzna zazwyczaj wydłuża czas dostarczenia upranej i odświeżonej pościeli i galanterii hotelowej z powrotem. To zaś przekłada się na konieczność posiadania jeszcze większej ilości gotowych kompletów, a więc większe wydatki.



Czerp z pralni hotelowej dodatkowe zyski



Hotelowa pralnia może stać się również źródłem dodatkowych przychodów hotelu. W jaki sposób? Potencjał mają przede wszystkim pralnie w mniejszych miastach, w których klienci nie mają dostępu do profesjonalnych punktów świadczących usługi pralnicze. Wtedy można rozszerzyć działalność hotelu o przyjmowanie prania od innych podmiotów, generując tym samym dodatkowe przychody. Jest to możliwe oczywiście tylko i wyłącznie wtedy, jeśli pralnia jest właściwie wyposażona.



Jak wyposażyć hotelową pralnię?



Podstawą wyposażenia hotelowej pralni są oczywiście… pralki. To jednak nie koniec. Potrzebne są również suszarki, a także sprzęt do prasowania. Tu nie może być mowy o urządzeniach domowych. Zainwestować trzeba w te przemysłowe, wytrzymujące jednorazowe obciążenie przekraczające 50 kg. Takie bowiem będą w stanie w 8-godzinnym rytmie pracy poradzić sobie ze wszystkimi tkaninami wymagającymi wyprania w ciągu doby. Oczywiście, ich ilość trzeba dostosować do dobowego „przerobu”. Mniejszemu hotelowi wystarczy jedna maszyna. Te największe jednak potrzebować będą co najmniej kilka. To samo tyczy się suszarek przemysłowych czy sprzętu do prasowania i maglowania. Dostosować należy również liczbę pracowników obsługujących proces prania i prasowania.



Jest jeszcze jedna istotna kwestia, by pranie i prasowanie zakończyło się uzyskaniem śnieżnobiałej, czystej, miękkiej i pachnącej pościeli czy galanterii hotelowej. Mowa o doborze detergentów. Wybierając preparaty do prania i płukania, należy wybrać takie, które wyważają między rozsądną ceną a dobrą jakością. Co może być przydatne? Przede wszystkim dobry proszek do prania z wybielaczem. Tekstylia hotelowe są zazwyczaj białe, więc kluczowe jest usunięcie z nich wszystkich plam. Przydatny okazać się może również dobry odplamiacz. Ale to dopiero początek. Niezbędny będzie bowiem również krochmal w płynie, który zapewni tkaninom odpowiednią sztywność, czy alkaliczny preparat wspomagający pranie. Wysokiej jakości środki piorące oraz do płukania w połączeniu z wysokiej jakości sprzętem pralniczym to najlepsza gwarancja i wysokiej efektywności pracy, i dobrej relacji ceny do jakości.


Komentarze


Brak komentarzy