Wyposażenie hoteli 3-, 4- i 5-gwiazdkowych – jakie są różnice?

Liczba gwiazdek hotelowych to jedno z pierwszych i podstawowych kryteriów przy wyborze hotelu. Czy można im bezwzględnie ufać? Czy system kategoryzacji hoteli według liczby gwiazdek jest uniwersalny? Czy wszystkie hotele 5-gwiazdkowe mają ten sam standard? Jakich elementów wyposażenia można spodziewać się w hotelu o określonej kategorii?

Wyposażenie hoteli 3-, 4- i 5-gwiazdkowych – jakie są różnice?

System kategoryzacji hoteli na podstawie liczby gwiazdek pozwala na orientacyjną ocenę standardu hotelu, jednak nie daje 100%-owej pewności co do jego wyposażenia. Wiadomo, że im więcej gwiazdek, tym wyższego standardu możemy się spodziewać, jednak nie wierzmy ślepo temu kryterium. Kategoryzacja hoteli jest pojęciem dosyć umownym i między poszczególnymi krajami widać różnicę pomiędzy liczbami gwiazdek przyznawanymi hotelom za ten sam standard. Są także miejsca, gdzie w ogóle nie stosuje się tego rodzaju klasyfikacji (np. w Skandynawii) lub oznakowanie gwiazdkami jest dobrowolne (np. we Francji czy w Anglii). Warto jednak mieć świadomość, czego możemy spodziewać się w hotelu o określonej liczbie gwiazdek, jeśli obiekt podaje taką informację.


Wyposażenie hotelu 1-gwiazdkowego

To obiekty o podstawowym standardzie, które mają najmniejszą liczbę dodatkowych usług wliczonych w cenę noclegu. Minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego to 8 m2, a podstawowe wyposażenie obejmuje łóżko, szafę, szafkę nocną i umywalkę. Łazienka może, ale nie musi, znajdować się w pokoju (może być np. na korytarzu), jednak obiekt powinien zapewnić gościom dostęp do ciepłej i zimnej wody przez całą dobę.


Wyposażenie hotelu 2-gwiazdkowego

W stosunku do niższej kategorii pokoje w hotelu 2-gwiazdkowym najczęściej wyposażone są w łazienki. Goście mają dostęp do telefonu, radia i telewizora w każdym pokoju, a hotel zwykle oferuje usługę wymiany pościeli dwa razy w tygodniu (na życzenie gości). W tego rodzaju obiektach najczęściej jest także parking do dyspozycji gości. Hotele 2-gwiazdkowe w Polsce oferują przyzwoite warunki, zwykle znacznie przekraczające podstawowe wymagania dla obiektów o tym standardzie (np. dodatkowo wyposażają pokoje i łazienki w ręczniki i kosmetyki hotelowe dla gości).

Wyposażenie hotelu 3-gwiazdkowego

Hotele 3-gwiazdkowe oferują przestronne i wygodne pokoje, z łazienką i z klimatyzacją. W cenę wliczone są usługi codziennej wymiany pościeli i ręczników oraz sprzątanie. W obiekcie powinna być restauracja, czasami znajduje się także siłownia i salon odnowy biologicznej. Standardem w obiektach z 3 gwiazdkami jest już system zamykania pokojów na kartę, śniadanie wliczone w cenę noclegu oraz możliwość skorzystania z sal konferencyjnych na potrzebę organizacji spotkań lub szkoleń. Łazienki wyposażone są w elementy galanterii hotelowej oraz zestawy kosmetyków dla gości.


Wyposażenie hotelu 4-gwiazdkowego

Obiekty oznaczone 4 gwiazdkami oddają do dyspozycji gości przestronne, wyciszone i komfortowe pokoje, wyposażone w sejf i minibar, z dostępem do Internetu. Hotele 4-gwiazdkowe oferują wysoki standard usług i zakwaterowania. W obiekcie obowiązkowo powinna znajdować się siłowania, gabinety SPA, często także basen. Hotel powinien udostępniać gościom dwie restauracje, bar oraz dobrze wyposażone centrum biznesowo-konferencyjne.


Wyposażenie hotelu 5-gwiazdkowego

To najwyższej klasy obiekty hotelarskie, które potrafią spełniać wymagania nawet najbardziej wymagających klientów. Zwykle to hotele w ścisłym centrum, o bardzo dobrej lokalizacji i o wygodnych połączeniach komunikacyjnych, często blisko plaży. Hotel 5-gwiazdkowy dysponuje komfortowo urządzonymi apartamentami, dla gości z każdego pokoju przeznaczone są miejsca parkingowe, a obsługa w recepcji płynnie posługuje się dwoma (lub więcej) językami. W tych luksusowych obiektach jest obowiązkowa winda, całodobowy room-service, a pokoje są wyposażone i zabezpieczone w najnowsze technologie. Hotele tej klasy udostępniają pełne wyposażenie pokojów i łazienek w elementy galanterii i kosmetyki hotelowe klasy premium.

Obiekt oddaje do dyspozycji gości: restauracje, bar, siłownię, basen, centrum odnowy i SPA, pełne centrum konferencyjne z obsługą oraz szereg usług dodatkowych, w tym m.in.: kantor wymiany walut, kwiaciarnię itd.


Jeśli dodatkowo przy liczbie gwiazdek pojawia się oznaczenie „+” lub dopisek „lux”, oznacza to, że hotel jest nowy lub mimo klasyfikacji w konkretnej kategorii gwiazdek, wyróżnia się na tle innych standardem obsługi i wyposażeniem.


Więcej niż 5 gwiazdek

Istnieją na całym świecie hotele, które oferują swoim gościom standard wyższy niż ten, który zwykle klasyfikuje się jako 5 gwiazdek. Najlepszym tego przykładem jest 7-gwiazdkowy hotel Burj Al Arab w Dubaju, który uznawany jest za jeden z najwyższych i najbardziej luksusowych obiektów na świecie. Hotel w kształcie żaglowca położony jest na specjalnie utworzonej sztucznej wyspie w Zatoce Perskiej. Do dyspozycji gości są kilkupiętrowe i kilkusetmetrowe apartamenty (największy ma ponad 700 m2 powierzchni) z pozłacanymi elementami wyposażenia wnętrz, z osobistym kucharzem, kamerdynerem, pokojówką i zespołem ochroniarzy. Hotel oddaje do dyspozycji gości kilka restauracji, w tym jedną zawieszoną ponad 200 m nad ziemią, a drugą – pod wodą, oprócz tego kilkupiętrowe akwarium z żywą rafą koralową, muzeum i bibliotekę.


fot. Victoria Winters, flickr.com, creative commons licence

fot. PortoBay Hotels & Resorts, flickr.com, creative commons licence





Komentarze


Brak komentarzy